آل ابراهیم: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''آل ابراهیم'''؛ گروهی از افراد که به سبب نزدیکی و یا الحاق به حضرت ابراهیم (ع) منسوب بدو شده اند. == شناسه اسمی آل ابراهیم == واژه آل ابراهیم دو بار در قرآن به کار رفته است(آل عمران/۳۳) و (نساء/۵۴). علامه طباطبایی منظور از آل ابراهیم را نزدیکان خاص اب...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
== شناسه قومی آل ابراهیم == | == شناسه قومی آل ابراهیم == | ||
برخی از ذریه ابراهیم نیکوکار و برخی ستمکار بودند. (صافات/۱۱۳) همچنین بنابر آیات قرآن برخی هدایت یافته و تعدادی هم فاسق بودند.(حدید/۲۶) | برخی از ذریه ابراهیم نیکوکار و برخی ستمکار بودند. (صافات/۱۱۳) همچنین بنابر آیات قرآن برخی هدایت یافته و تعدادی هم فاسق بودند.(حدید/۲۶) | ||
== منابع == | |||
این مدخل برگرفته از '''کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن''' است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است. | |||
[[رده:گروه ها و قبایل]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۱
آل ابراهیم؛ گروهی از افراد که به سبب نزدیکی و یا الحاق به حضرت ابراهیم (ع) منسوب بدو شده اند.
شناسه اسمی آل ابراهیم
واژه آل ابراهیم دو بار در قرآن به کار رفته است(آل عمران/۳۳) و (نساء/۵۴). علامه طباطبایی منظور از آل ابراهیم را نزدیکان خاص ابراهیم و کسانی را که به آنها ملحق میشوند میداند.
شناسه فکری و عقیدتی آل ابراهیم
الف) خدا پرستی
آل ابراهیم همواره خدای یکتا را پرستش میکردند و در برابر او تسلیم بودند. چنان که وقتی یعقوب هنگام مرگ از فرزندان خود پرسید: پس از من چه را می پرستید؟ همگی گفتند: معبود تو و پدرانت ابراهیم، اسماعیل و اسحاق، معبود یگانه را می پرستیم و در برابر او تسلیم هستیم. (بقره/۱۳۳)
ب) دوری از بت پرستی
از دیگر عقاید آل ابراهیم، دوری از بت و بت پرستی بوده است. ابراهیم نیز همواره از خداوند میخواست تا آنان را از پرستش بتها دور نگه دارد. (ابراهیم/۳۵)
ج) اهمیت به نماز
آل ابراهیم به خواندن و برپا داشتن نماز اهمیت می دادند و ابراهیم از خداوند خواست که او و فرزندانش را جزو نمازگزاران قرار دهد. (ابراهیم/۴۰)
شناسه قومی آل ابراهیم
برخی از ذریه ابراهیم نیکوکار و برخی ستمکار بودند. (صافات/۱۱۳) همچنین بنابر آیات قرآن برخی هدایت یافته و تعدادی هم فاسق بودند.(حدید/۲۶)
منابع
این مدخل برگرفته از کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.